دوره ی 19 مدرسه میزان

وبلاگ اطلاع رسانی دوره ی 19 مدرسه ی میزان

دوره ی 19 مدرسه میزان

وبلاگ اطلاع رسانی دوره ی 19 مدرسه ی میزان

مختصری از اولین جلسه ی هفتگی دوره 19 میزان

شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۳ ب.ظ

باسمه تعالی

سخنان جناب آقای سید موسوی 

در اولین جلسه ی دانش آموزی دوره 19


پنجشنبه 17/3/93 

1. نکاتی برگرفته از سوره مبارکه عصر :

 ابتدای سوره قسم میخورد و ضرر کردن انسان را محقق می داند مگر برای اهل ایمان و عمل صالح و اهل تواصی به حق و صبر . 

تواصوا : باب تفاعل است یعنی فعل تواصوا ، دو فاعل دارد و سهم هر دو طرف یکسان است . همه باید اهل «تواصی»  باشند. همه نیاز به تواصی به حق و صبر دارند ؛ باهم بودنی هدفدار. اهل ایمان اگر تواصی به حق و صبر در بین شان باشد از خسران به دور خواهند بود. 

2. نکته دیگر ، اهمیت بر جمع ایمانی است . برادران ایمانی اجتماع شان هم موضوعیت دارد. بعضی از کارهای مذهبی بدون جمع محقق نمی شود ، مثل حج ، نماز جمعه . اینقدر اهمیت دارد که ثوابش اگر از تعدادی بیشتر شود  بی نهایت می شود. این اثر جمع مومنین است که قیمتش بی نهایت می شود. در آداب اخوت و برادری و دوستی، مواردی ذکر شده که اهمیت هدفداری این باهم بودن را نشان می دهد. مثلا در عقد اخوت که در ایام عید غدیر خوانده می شود ؛ داریم که : واخیتک فی الله و صافحتک فی الله . این هدفداری در جمع های ایمانی ، پر اهمیت است. این باهم بودن ها باید برای خدا باشد. « فی الله» بودن ارتباط میان اهل ایمان مد نظر است.اگر صفت « فی الله »(در راه خدا بودن) و « لله »(برای خدا بودن) حرکت های جمعی ما نباشد ، از مسیر خارج شده ایم .

3. درعین کمیت نگری ، که مثلا چه تعداد از بچه ها در جلسه شرکت می کنند ، کیفیت نگر هم باشیم . اگر کسی نیامد ، یا بچه ها کم آمدند ، ما سست  نشویم. اگر خودمان استفاده می کنیم ادامه بدهیم . امام علی (علیه السلام) می فرمایند: لا تستوحشوا طریق الهدی لقله اهله : کم تعدادی اهل ایمان در راه حق تورا در پیمودن آن ، به وحشت نیندازد. 

4. در جلسات ،صرفا دنبال نکته جدید یاد گرفتن هم نباشیم، بلکه یادآوری حق و صبر موضوعیت دارد . اینکه جایی باشد همان مطالب درستی که می دانیم  یادآوری شود برای ما لازم است.



باسمه تعالی

سخنان جناب آقای احسان شعبانی

حافظ و قاری قرآن و دارنده مدال طلای المپیادجهانی شیمی 

در اولین جلسه ی دانش آموزی دوره 19



 پنجشنبه 17/3/93


1. با دو روش می شود وارد امور شد : بابرنامه و بی برنامه !

2. هدف گذاری و اینکه انتهای کار چه میخواهد باشد   باید مد نظر باشد. 

3. درست است که گاهی بی برنامه گی به جای خوبی منتهی میشود ولی ریسک بالایی دارد و  بعضا خساراتی غیر قابل جبران . ضمن اینکه عادت می کنیم به بی برنامگی .

4. مدل دیگر برنامه ریزی و فکر کردن قبل از کار است . فکر کنیم کجا هستیم از چه راهی برویم به کجا می خواهیم برسیم . این باید عادت حرکت های ما باشد. مهم این است که این وظیفه ماست . اگر طبق وظیفه عمل کنیم یا به هدف می رسیم یا به چیز بهتری! . یالااقل تمرین کرده ایم با برنامه رفتن را و این موضوعیت دارد . 

   حالا می توانید برای ده سال بعد یک هدف گذاری داشته باشید و کار خوب وقتی کامل می شود که منشأ تحول شود برای اطراف . در این راه از مشورت غفلت نکنید . 

   اول برنامه بلند مدت بعد میان مدت بعد کوتاه مدت بریزید. هر از چندگاهی هم اهداف را با خود مرور کنید. هدف گذاری منطقی باشد و شدنی . غیر منطقی بودن در هدف گذاری باعث سر خوردگی می شود . 

  هدف هایتان متناسب با خصوصیات فردی کنونی تان باشد.  البته می شود که خصوصیات شخصی را  ارتقاءداد . این نگاه انگیزه می دهد. نگاهمان در هدف گذاری ها باید جامع باشد : علمی ؛ اعتقادی ؛ ورزشی ؛ اخلاقی . مراقب باشیم ابعاد مختلف را در نظر بگیریم و از بعد مثلا ورزشی یا ارتباط خانوادگی غافل نشویم . 

سعی کنیم برنامه هفتگی و روزانه داشته باشیم . اینکه به هر کدام از ساحت ها چه مقدار می پردازیم بستگی به هدف گذاری شما دارد . نوشتن برنامه روزانه و هفتگی خیلی در اصلاح برنامه دارد.هر چند مدت یکبار کلیت مسیرتان را در عرصه های مختلف  چک کنید . بدانیم قطعا به بعضی از کارها نمیرسیم. 

بعضی با رویکرد صرفا کمیتی به درس می پردازند انگار که ما برای قوی شدن بدن مان فقط خوب بخوریم ! 

لزوما زیاد خواندن نتیجه نمی دهد بلکه کیفیت را باید افزایش داد . سعی کنیم کیفیت بالا در درس خواندن رعایت شود . ابتدا با کیفیت بالا شروع شود و بعد کمیت را بالا برد. در برنامه یک کیفیت حداقلی را باید مد نظر داشت ولو با بازدهی کم ، نه اینکه کلا کار را تعطیل کنیم . می شود با دوساعت با کیفیت خواندن می تواند تمرین خوبی باشد برای شروع با کمیت بالا . 

 ورزش و نشاط جسمی و روحی ناشی از روابط خانوادگی منطقی و آرام ، در ارتقاء سطح علمی موثر است .من روزی حدود 2 ساعت ورزش می کردم و در دوران تحصیلی بین 20 تا 30 ساعت در هفته درس می خواندم.




موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۱۹
امیرحسین خیام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی